خانه » مراقبت از بدن » درمان کم خونی در خانه

درمان کم خونی در خانه

درمان کم خونی در خانه با مواد طبیعی را در این مقاله آماده کرده ایم . فقر آهن در بدن باعث کاهش اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن میشود

درمان کم خونی در خانه

کمخونی یا آنمی یک بیماری شایع و مزمن به شمار می‌رود که در این بیماری میزان گلبول‌های قرمز در خون شخص از میزان طبیعی کمتر است و در نتیجه اکسیژن رسانی به اندام‌های بدن با مشکل روبرو می‌شود.نوع دیگر کم‌خونی که ژنتیکی است، تالاسمی نام دارد که در این بیماری خون از لحاظ تعداد گلبول‌های قرمز چیزی کم ندارد اما میزان هموگلوبین خون کم است. هموگلوبین با اکسیژن ترکیب می‌شود و عمل اکسیژن رسانی را انجام می‌دهد.

اما نوع دیگر کم‌خونی فقر آهن است که ممکن است در اثر عوامل گوناگون مانند سوءتغذیه، خونریزی و عوامل ژنتیکی ایجاد شود. علائم این بیماری خستگی مفرط، کسلی، بی‌حالی، حساسیت به سرما، خشکی پوست، سردرد، بی‌اشتهایی، خواب زیاد، تنگی نفس و بی‌قراری است. اگر این عللائم در شما وجود دارد در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است علت این علائم یک بیماری حاد باشد که برای درمانش به دارو و مراقبت‌های پزشکی احتیاج داشته باشید.

اما اگر علت کم‌خونی در شما، سوءتعذیه است، بهتر است با درمان‌های ساده خانگی به درمان آن بپردازید.

 

 

گوجه‌فرنگی

 

 

در کنار مصرف مواد پرخاصیتی چون چغندر و اسفناج که برای خون‌سازی در بدن مفید هستند، یک ماده غذایی که علاوه بر داشتن آهن که مناسب کم‌خونی است، ویتامین C نیز داشته باشد، برای جدب آهن غذا بسیار عالی است. به همین خاطر توصیه می‌شود افرادی که کم‌خونی دارند، حتما در کنار غذا و سالاد گوجه‌فرنگی میل کنند. مصرف یک تا دو عدد گوجه‌فرنگی در روز یا یک لیوان آب این ماده بسیار مناسب است.

 

جعفری

 

 

از خوردن جعفری در کنار غذایتان غافل نشوید. این سبزی خوشمزه و خوش‌عطر در هر ۱۰۰ گرم برگ تازه آن، ۵٫۵ گرم آهن و اسیدفولیک وجود دارد که این به معنای نصف فنجان جعفری تازه یا یک قاشق جعفری خشک شده است که ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می‌کند.

جعفری دارای ویتامین C هم هست که باعث جذب بهتر آهن می‌شود.

 

خرما

 

 

خرما دارای آهن بسیار زیادی است و علاوه بر آن کلسیم، منیزیم و مس نیز در ترکیب خود دارد که وجود مس برای تولید سلول‌های خونی ضروری است. پس این ماده را در درمان کم‌خونی فراموش نکنید و حتما از آن کمک بگیرید.

۲ تا ۳ عدد خرمای خشک را در یک لیوان شیر بخیسانید و بگذارید تا صبح در یخچال بماند و صبح روز بعد با معده خالی میل کنید و شیر را هم همراه آن بنوشید. اگر به شیر حساسیت دارید، خرما را در آب گرم خیس کنید یا اینکه صبح‌ها به صورت ناشتا ۲ تا ۳ عدد خرمای تازه میل کنید.

 

غلات سبوس‌دار، آجیل و حبوبات

 

 

این مواد غذایی سرشار از آهن گیاهی و طبیعی هستند و جایگزین مناسبی برای انواع حیوانی آن مانند گوشت قرمز و مرغ می‌باشند.

حبوبات مانند نخود، نخود سبز، لوبیا و لوبیا چیتی منبع غنی آهن هستند و از آجیل‌ها بادام‌زمینی، بادام و گردو بهترین گزینه‌ها برای دریافت آهن هستند. مصرف نصف فنجان گردو در روز میزان ۳٫۷۵ میلی‌گرم آهن به بدن می‌رساند. حتما مصرف این مواد غذایی را به عنوان میان‌وعده، سالاد و غذا در رژیم خود بگنجانید و از فواید آن بهره ببرید. این مواد برای استفاده در میان‌وعده‌های مقوی برای نوجوانان و همچنین تهیه سالادهای رژیمی نیز مناسب‌اند، زیرا کالری کمی دارند.

 

کشمش

 

 

کشمش یک ماده خوراکی عالی که دارای پروتئین، کلسیم، سدیم، پتاسیم، فیبر و آهن است. بسیاری از نسخه‌های طب قدیمی مصرف این ماده را برای افزایش انرژی و درمان بی‌حالی توصیه کرده‌اند.

شب تا صبح کشمش را در آب بخیسانید و صبح روز بعد با ۱ قاشق عسل میل کنید. عسل هم دارای آهن است که به دو برابر شدن میزان آهن دریافتی به شما کمک می‌کند.

 

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از عود کم‌خونی عبارتند از:

 

آهن: جگر، انجیر، غذاهای دریایی، چغندر، برنج قهوه‌ای، غلات سبوس‌دار، مرغ، تخم‌مرغ، انگور، کشمش، سیب‌زمینی، بادام و حبوبات.

پتاسیم: موز، دانه آفتابگردان، کلم بروکلی، سبزیجات، غلات کامل، کیوی و میوه‌های خشک.

ویتامین C: مرکبات، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز و پیازچه.

اسیدفولیک: سبزیجات برگ سبز، قارچ، لوبیا چشم بلبلی و نخود.

 

همچنین سعی کنید از نوشیدن مایعات گازدار مانند کولا همراه با غذا خودداری کنید و مصرف چای و قهوه را کاهش دهید زیرا مانع از جذب آهن غذا در بدن می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

منبع : زیبامون

درمان کم خونی در خانه
5.00/55
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
منبع تغذیه مین ول